8 Miljoen stappen deel 102

Hola amigos de la familia reflujo, aquí un mensaje de nosotros Monte de Gozo. Na een goede nachtrust zijn we vanmorgen toch vroeg opgestaan en na het ochtendritueel vertrokken voor de tocht naar de voorstad van Santiago de Compostella. Het was vandaag in ieder geval beter weer doordat het zonnetje er weer bij was, en dan ziet de wereld er toch veel vrolijker uit. Onderweg komen we de Poolse pelgrim tegen die we aantal weken geleden hebben ontmoet. Samen drinken we een bak koffie en lopen gezamenlijk naar Monte de Gozo. Bij het dorpje Amenal lopen we onder de weg door en is het vliegveld al goed te horen en moeten we nog een paar strakke heuveltjes nemen. Als we de laatste heuvel omhoog lopen zien we de snelweg en geeft aan dat we Santiago naderen. We passeren een sculptuur dat de grens van het grondgebied van Santiago aangeeft en volgen een paar kilometer  de toegangsweg naar het vliegveld. We steken dan over en lopen naar San Paio waar we een pauze nemen op een terras en lopen daarna naar Lavacolla. Als we denken dat we er bij na zijn is het toch nog 5 kilometer met een aantal felle heuveltjes.

Langs de weinig aansprekende gebouwen met straaltoren van de Galicische televisie lopen we omhoog naar de Monte de Gozo, die bekend staat als de berg van vreugde. Als we de top hebben bereikt ervaren we een euforisch geluksgevoel als we uitkijken op Santiago. We realiseren ons dat we de tocht praktisch hebben volbracht en na vele ontberingen we morgen mogen genieten van de aanloop naar Santiago. Op de berg is een groot monument geplaatst ter ere van het bezoek van Paus Johannes VI in de ’90 jaren. Ook zijn er twee Alberques aanwezig met in totaal 500 bedden voor de pelgrims. Vroeger kon je vanuit de Alberque de torens van de kathedraal zien, maar dat is nu onmogelijk. Wat we zien is een rommelige aanloop naar Santiago met veel wegen, masten, een voetbalstadion en veel nieuwbouw. We nemen afscheid van onze Poolse vriend die vandaag wel doorloopt naar Santiago en spreken af dat we elkaar morgenochtend ontmoeten bij de speciale pelgrimsmis in de kathedraal van Santiago.

Morgen dan echt het laatste stukje, 4,5 kilometer, naar Santiago en dan zit de tocht er op en laten we de zaken van de dag van morgen maar over ons heen komen. We verblijven tot zondag in een hotelletje en gaan we zeker nog genieten van Santiago de Compostella. Zondagmorgen 10.00 uur vliegen de ‘Toppers”, via Barcelona terug naar Nederland, waar ze rond 17.10 uur landen op Schiphol. Nog drie dagen en dan zijn de mannen weer thuis!

Adiós,

Wim, Harm en Joop

Pittige klimmetjes

Scultuur grondgebied Santiago

Uitloop van de startbanen van het vliegveld

Monument bezoek Paus Johannes VI

Email.
secretariaat@michael-wings.nl

Stichting Michael-Wings is een Anbi

U kunt hier een donatie maken